21 martie 2012

Recuperatorii de creante care intimideaza clientii pot fi amendati

Recuperatorii de creante care intimideaza clientii pot fi amendati

Recuperatorii de creante care trimit mesaje scrise de intimidare a clientilor sunt amendati in Letonia si fortati sa renunte la practicile folosite. Sanctiunile sunt impuse pentru utilizarea unor practici comerciale neloiale, care pot fi invocate si de catre consumatorii din Romania, aflati in situatii similare.

Autoritatea pentru protectia consumatorilor din Letonia (PCC) a intervenit recent pentru a stopa actiunile de intimidare puse in practica de Regnus, o companie de recuperare creante. Aceasta trimitea scrisori catre clientii cu datorii, prin care furniza informatii false despre procesul de recuperare a datoriilor.

Mesaje false de intimidare

Prin aceasta tactica, compania urmarea sa intimideze clientii, astfel incat acestia sa isi plateasca datoriile. Principalele mesaje utilizate erau:
- in cazul in care clientul nu achita datoria si dobanzile aferente, compania este autorizata sa execute silit locuinta si toate bunurile mobile din locuinta atat ale clientului cat si ale rudelor apropiate;
- in acelasi timp, compania va pune sechestru pe locuinte si banii din conturi;
- daca veniturile obtinute in urma executarii silite nu vor acoperi datoria, compania va inainta plangere penala la politie pentru frauda.


Autoritatile letone au ajuns la concluzia ca recuperatorul lasa impresia ca poate executa orice bun mobil si imobil, fara sa fie necesara o hotarare judecatoreaca. In plus, compania sugera ca dispune de dovezi care atesta comiterea unei fraude de catre consumatori.

In urma a numeroase reclamatii venite de partea consumatorilor, CPP a decis amendarea companiei si interzicerea acestor practici comerciale neloiale.

Practicile comerciale neloiale sunt sanctionate si la noi

Si in Romania, activitatea recuperatorilor de creante depaseste uneori limitele legale, prin intermediul unor tehnici de intimidare similare.

Clientii aflati in astfel de situatii ar putea reclama compania la Oficiile Nationale pentru Protectia Consumatorilor, motivand existenta unor practici comerciale neloiale.

Cum aceste practici sunt reglementate printr-o directiva europeana, legislatia autohtona poate fi aplicata pentru a sanctiona recuperatorii, la fel ca in Letonia.

O solutie mult mai adecvata ar fi insa aparitia unui cadru legal pentru activitatea recuperatorilor de creante, care sa impuna reguli de conduita pe aceasta piata. Din pacate, autoritatile romane continua de cativa ani buni sa isi asume angajamente contrare in fata FMI si Comisiei Europene, respectiv de a nu promova sub nicio forma o astfel de lege.

Sursa: Conso.ro

Niciun comentariu: