Ordonanta 21/1992 din 21/08/1992
privind protectia consumatorilor@
(versiune actualizata la data de 27/12/2008)
___________
@Text actualizat
la data de 27.12.2008 avandu-se in vedere republicarea din Monitorul Oficial,
Partea I, nr. 208 din 28 martie 2007. Actul include modificarile din urmatoarele
acte:
- Legea nr.
363/2007 publicata in MOF nr. 899 din 28/12/2007
- O.U.G. nr.
174/2008 publicata in MOF nr. 795 din 27/11/2008.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1)
Statul, prin mijloacele prevazute de lege, protejeaza cetatenii in calitatea
lor de consumatori, asigurand cadrul necesar accesului neingradit la produse si
servicii, informarii lor complete despre caracteristicile esentiale ale
acestora, apararii si asigurarii drepturilor si intereselor legitime ale
persoanelor fizice impotriva unor practici incorecte, participarii acestora la
fundamentarea si luarea deciziilor ce ii intereseaza in calitate de
consumatori.
@
@
(2) Prevederile
prezentei ordonante se aplica la comercializarea produselor noi, folosite sau
reconditionate si a serviciilor destinate consumatorilor, cu exceptia
produselor care se comercializeaza ca antichitati si a produselor necesar fi
reparate sau reconditionate pentru a fi utilizate, cu conditia ca operatorul
economic sa informeze cumparatorul despre aceasta.
__________
@Alineatul (1) a
fost modificat prin art. II pct. 1 din O.U.G. nr. 174/2008.
Art. 2. - In sensul
prezentei ordonante, se intelege prin:
1. calitate -
ansamblul de proprietati si caracteristici ale unui produs sau serviciu, care ii
confera aptitudinea de a satisface, conform destinatiei acestuia, necesitatile
explicite sau implicite;
2. consumator -
orice persoana fizica sau grup de persoane fizice constituite in asociatii,
care actioneaza in scopuri din afara activitatii sale comerciale, industriale
sau de productie, artizanale ori liberale;@
3. operator
economic - persoana fizica sau juridica, autorizata, care in cadrul activitatii
sale profesionale fabrica, importa, transporta sau comercializeaza produse ori
parti din acestea sau presteaza servicii;
4. producator:
a) operatorul
economic care fabrica un produs finit sau o componenta a unui produs;
b) operatorul
economic care fabrica materie prima;
c) operatorul
economic care isi aplica denumirea, marca sau un alt semn distinctiv pe produs;
d) operatorul
economic care reconditioneaza produsul;
e) operatorul
economic sau distribuitorul care prin activitatea sa modifica caracteristicile
produsului;
f) reprezentantul inregistrat
in Romania al unui operator economic care nu are sediul in Romania sau, in
cazul inexistentei acestuia, importatorul produsului;
g) operatorul
economic care importa produse in vederea realizarii ulterioare a unei operatiuni
de vanzare, inchiriere, leasing sau orice alta forma de distributie specifica
derularii afacerii;
h) distribuitorul
produsului importat, in cazul in care nu se cunoaste importatorul, chiar daca
producatorul este mentionat;
i) distribuitorul
produsului, in cazul in care importatorul nu poate fi identificat, daca nu
informeaza persoana prejudiciata in termen de 30 de zile de la cererea acesteia
asupra identitatii importatorului;
5. distribuitor -
operatorul economic din lantul de distributie;
6. vanzator -
distribuitorul care ofera produsul consumatorului;
7. prestator - operatorul
economic care furnizeaza servicii;
8. produs - bun
material a carui destinatie finala este consumul sau utilizarea individuala ori
colectiva; sunt considerate produse energia electrica, energia termica, apa si
gazele livrate pentru consumul individual;
9. produs sigur -
produsul care, folosit in conditii normale sau previzibile, nu prezinta riscuri
sau care prezinta riscuri minime, tinand seama de intrebuintarea acestuia;
riscul se considera acceptabil si compatibil cu un grad inalt de protectie
pentru siguranta si sanatatea consumatorilor, in functie de urmatoarele
aspecte:
a) caracteristicile
produsului, ale ambalarii si ale instructiunilor de montaj si intretinere;
b) efectul asupra
altor produse, impreuna cu care acesta poate fi folosit;
c) modul de
prezentare a produsului, etichetarea, instructiunile de folosire si orice alte
indicatii si informatii furnizate de producator;
d) categoria de
consumatori expusa riscului prin folosirea produsului;
10. produs
periculos - produsul care nu poate fi definit ca produs sigur;
11. produs cu
defecte - produsul la care modul de prezentare, utilizarea previzibila si data
achizitionarii nu ofera siguranta consumatorului, producand pagube acestuia;
12. paguba -
prejudiciul creat consumatorului prin utilizarea unui produs periculos sau a
unui produs cu defecte, precum si cel creat de servicii necorespunzatoare
furnizate de prestator. Prejudiciul poate fi material, vatamarea integritatii
corporale sau a sanatatii, precum si pierderea vietii. In cazul utilizarii unui
produs cu defecte, se considera paguba deteriorarea sau distrugerea oricarui
bun, altul decat produsul cu defecte, cu conditia ca bunul respectiv sa fie in
mod normal destinat folosintei sau consumului privat si sa fi fost folosit de
persoana prejudiciata pentru uz sau consum personal, iar valoarea pagubei sa nu
fie mai mica de 200 lei;
13. produs de
folosinta indelungata - produsul relativ complex, constituit din piese si
subansambluri, proiectat si construit pentru a putea fi utilizat pe durata
medie de utilizare si asurpa caruia se pot efectua reparatii sau activitati de intretinere;
14. serviciu -
activitatea, alta decat cea din care rezulta produse, efectuata in scopul
satisfacerii unor necesitati ale consumatorilor;
15. declaratie de
conformitate - declaratia facuta de catre un producator sau un prestator, prin
care acesta informeaza, pe propria raspundere, despre faptul ca un produs sau
un serviciu este conform cu un document tehnic normativ;
16. clauza abuziva
- o clauza contractuala care nu a fost negociata direct cu consumatorul si care
prin ea insasi sau impreuna cu alte prevederi din contract creeaza, in
detrimentul consumatorului si contrar cerintelor bunei-credinte, un
dezechilibru semnificativ intre drepturile si obligatiile partilor;
17. termen de garantie
- limita de timp, care curge de la data dobandirii produsului sau serviciului,
pana la care producatorul sau prestatorul isi asuma responsabilitatea
remedierii sau inlocuirii produsului ori serviciului achizitionat, pe
cheltuiala sa, daca deficientele nu sunt imputabile consumatorului;
18. termen de
valabilitate/data de minima durabilitate pentru produsele nealimentare - limita
de timp/data stabilita de producator pana la care un produs isi pastreaza
caracteristicile specifice initiale, daca au fost respectate conditiile de
transport, manipulare, depozitare si pastrare;@
181. data-limita de
consum pentru produsele alimentare - limita de timp/data stabilita de producator
pana la care produsele care din punct de vedere microbiologic au un grad
ridicat de perisabilitate si sunt susceptibile ca dupa un timp scurt sa
prezinte un pericol imediat pentru sanatatea consumatorilor isi pastreaza
caracteristicile specifice, daca au fost respectate conditiile de transport,
manipulare, depozitare si pastrare;@
19. data durabilitatii
minimale - data stabilita de producator pana la care un produs alimentar isi pastreaza
caracteristicile specifice in conditii de depozitare corespunzatoare; produsele
pentru care se stabileste data durabilitatii minimale nu trebuie sa fie
periculoase nici dupa aceasta data;
20. durata medie de
utilizare - intervalul de timp, stabilit in documente tehnice normative sau
declarat de catre producator ori convenit intre parti, in cadrul caruia
produsele de folosinta indelungata trebuie sa isi mentina caracteristicile functionale,
daca au fost respectate conditiile de transport, manipulare, depozitare si
exploatare;
21. viciu ascuns -
deficienta calitativa a unui produs livrat sau a unui serviciu prestat care nu
a fost cunoscuta si nici nu putea fi cunoscuta de catre consumator prin
mijloacele obisnuite de verificare;
22. practici
comerciale abuzive si/sau incorecte - orice actiune, inactiune, conduita,
demers sau comunicare comerciala, inclusiv publicitate, din partea unui
operator economic in relatie directa cu promovarea, vanzarea sau furnizarea
unui produs sau serviciu, care aduce atingere in mod direct intereselor
consumatorilor;
23. punere pe piata
- actiunea de a face disponibil pentru prima data, contra cost sau gratuit, un
produs sau un serviciu in vederea distribuirii sau utilizarii.@
24. costul total al
creditului pentru consumator - toate costurile, inclusiv dobanda, comisioanele,
taxele si orice alt tip de costuri pe care trebuie sa le suporte consumatorul in
legatura cu contractul de credit si care sunt cunoscute de catre creditor, cu
exceptia taxelor notariale; costurile pentru serviciile accesorii aferente
contractului de credit, in special primele de asigurare, sunt incluse, de
asemenea, in cazul in care obtinerea creditului sau obtinerea acestuia potrivit
clauzelor si conditiilor prezentate este conditionata de incheierea unui
contract de servicii;@
25. valoarea totala
platibila de consumator - suma dintre valoarea totala a creditului si costul
total al creditului pentru consumator;@
26. valoarea totala
a creditului - plafonul sau sumele totale puse la dispozitie in baza unui
contract de credit;@
27. imobil -
constructia si/sau terenul pe care se afla sau urmeaza sa se ridice o constructie,
care fac obiectul unui contract de vanzare-cumparare;
28. intermediere
imobiliara - activitate de mijlocire a tranzactiilor de vanzare-cumparare sau
de inchiriere a imobilelor;@
29. servicii
imobiliare - una sau mai multe dintre urmatoarele activitati:
- promovarea in
vederea vanzarii, cumpararii sau inchirierii de imobile;
- consultanta in
vederea vanzarii, cumpararii sau inchirierii de imobile;
- intermedierea
imobiliara;
- administrarea
imobilelor;@
30. agentie
imobiliara - operator economic, furnizor de servicii imobiliare, care actioneaza
in numele si in interesul unor terti.@
__________
@Pct. 2 si 23 au
fost modificate prin art. XI pct. 1 din Legea nr. 363/2007.
- Pct. 18 a fost
modificat prin art. II pct. 2 din O.U.G. nr. 174/2008.
- Pct. 181 a fost
introdus prin art. II pct. 3 din O.U.G. nr. 174/2008.
- Pct. 24-30 au
fost introduse prin art. II pct. 4 din O.U.G. nr. 174/2008.
Art. 3. -
Principalele drepturi ale consumatorilor sunt:
a) de a fi protejati
impotriva riscului de a achizitiona un produs sau de a li se presta un serviciu
care ar putea sa le prejudicieze viata, sanatatea sau securitatea ori sa le
afecteze drepturile si interesele legitime;
b) de a fi informati
complet, corect si precis asupra caracteristicilor esentiale ale produselor si
serviciilor, astfel incat decizia pe care o adopta in legatura cu acestea sa
corespunda cat mai bine nevoilor lor, precum si de a fi educati in calitatea
lor de consumatori;
c) de a avea acces
la piete care le asigura o gama variata de produse si servicii de calitate;
d) de a fi despagubiti
pentru pagubele generate de calitatea necorespunzatoare a produselor si
serviciilor, folosind in acest scop mijloace prevazute de lege;
e) de a se organiza
in asociatii de consumatori, in scopul apararii intereselor lor.@
__________
@Litera e) a fost
modificata prin art. XI pct. 2 din Legea nr. 363/2007.
CAPITOLUL II
Protectia vietii, sanatatii
si securitatii consumatorilor
Art. 4. - (1) Se
interzice comercializarea de produse sau prestarea de servicii care, utilizate in
conditii normale, pot pune in pericol viata, sanatatea sau securitatea
consumatorilor.
(2) Se interzic
producerea, importul si comercializarea produselor falsificate sau contrafacute.
Art. 5. - (1)
Produsele se comercializeaza numai in cadrul termenului de valabilitate/datei
de minima durabilitate pentru produsele nealimentare sau al datei-limita de
consum pentru produsele alimentare/datei durabilitatii minimale stabilite de
producator.
(2) Se interzice
modificarea termenului de valabilitate/datei de minima durabilitate sau a
datei-limita de consum/datei durabilitatii minimale inscrise pe produs, pe
eticheta, pe ambalaj sau, dupa caz, in documentele insotitoare.@
__________
@Articolul a fost
modificat prin art. II pct. 5 din O.U.G. nr. 174/2008.
Art. 6. - (1)
Guvernul, prin organismele sale specializate, stabileste norme si reglementari
specifice sau le imbunatateste pe cele existente, cand se impune protectia vietii,
sanatatii sau securitatii consumatorilor, in urmatoarele cazuri:
a) fabricarea,
importul, conservarea, ambalarea, etichetarea, manipularea, transportul,
depozitarea, pregatirea pentru vanzare si vanzarea produselor;
b) furnizarea si
utilizarea produselor, precum si prestarea serviciilor.
(2) Normele si
reglementarile se refera la grupe de produse si servicii care, anual, sunt
nominalizate si actualizate de catre Guvern, daca acest lucru se impune.
Art. 7. -
Operatorii economici sunt obligati:
a) producatorii:
- Abrogat;@
- sa puna pe piata
numai produse sigure si, daca actele normative in vigoare prevad, acestea sa
fie testate si/sau certificate;
- sa puna pe piata
numai produse care respecta conditiile prescrise sau declarate;
- sa opreasca livrarile,
respectiv sa retraga de pe piata si/sau de la consumatori produsele la care
organele abilitate ori specialistii proprii au constatat neindeplinirea
caracteristicilor prescrise, declarate sau care ar putea afecta viata, sanatatea,
securitatea ori interesul economic al consumatorilor, daca aceasta masura
constituie singurul mijloc prin care se pot elimina neconformitatile
respective;@
- sa asigure, atat
pe durata de fabricatie, cat si dupa scoaterea din programul de fabricatie,
pentru perioada cel putin egala cu durata medie de utilizare, calculata de la
data vanzarii ultimelor produse, direct sau prin terti abilitati, piesele de
schimb aferente si service-ul necesar produselor de folosinta indelungata;
- sa foloseasca in
activitatea de productie si depozitare spatii corespunzatoare.@
b) distribuitorii:
- sa se asigure ca
produsele oferite spre comercializare sunt sigure si respecta conditiile
prescrise sau declarate;
- sa nu
comercializeze produse despre care detin informatii sau considera ca pot fi
periculoase;
- sa anunte,
imediat, autoritatile publice competente, precum si producatorul despre existenta
pe piata a oricarui produs de care au cunostinta ca este periculos;
- sa retraga de la
comercializare produsele la care organele abilitate de lege au constatat ca nu indeplinesc
caracteristicile prescrise sau declarate, daca aceasta constituie singurul
mijloc prin care se pot elimina neconformitatile respective;
- sa asigure conditiile
tehnice stabilite de producator pe timpul transportului, manipularii, depozitarii
si desfacerii produselor;
c) prestatorii de
servicii:
- sa foloseasca, in
cadrul serviciilor prestate, numai produse si proceduri sigure si, dupa caz,
daca actele normative in vigoare prevad, acestea sa fie testate si/sau
certificate, si sa anunte imediat existenta pe piata a oricarui produs despre
care au cunostinta ca este periculos;
- sa presteze numai
servicii care nu afecteaza viata, sanatatea sau securitatea consumatorilor ori
interesele economice ale acestora;
- sa respecte conditiile
prescrise sau declarate, precum si clauzele prevazute in contracte;
- sa asigure, la prestarea
serviciilor nealimentare, conditii igienice, conditiile stabilite de producator,
de actele normative in vigoare, precum si cele specifice desfasurarii activitatii;@
- Abrogat.@
__________
@Liniuta 1 a
literei a) a fost abrogat prin art. XI pct. 3 din Legea nr. 363/2007.
- Liniuta 4 a
literei c) a fost modificata prin art. XI pct. 4 din Legea nr. 363/2007.
- Liniuta 5 a
literei c) a fost abrogat prin art. XI pct. 5 din Legea nr. 363/2007.
- Liniuta 4 a
literei a) a fost modificata prin art. II pct. 6 din O.U.G. nr. 174/2008.
- Liniuta 6 a
literei a) a fost introdusa prin art. II pct. 7 din O.U.G. nr. 174/2008.
- Liniuta 4 a
literei c) a fost modificata prin art. II pct. 8 din O.U.G. nr. 174/2008.
CAPITOLUL III
Protectia intereselor economice ale
consumatorilor
Art. 8. - Guvernul
adopta reglementari specifice in scopul prevenirii si combaterii practicilor ce
dauneaza intereselor economice ale consumatorilor.
Art. 9. -
Operatorii economici sunt obligati sa puna pe piata numai produse sau servicii
care corespund caracteristicilor prescrise sau declarate, sa se comporte in mod
corect in relatiile cu consumatorii si sa nu foloseasca practici comerciale
abuzive.
Art. 91. - (1) In
cazul serviciilor financiare, consumatorul are dreptul de a fi informat in mod
corect, inca din faza precontractuala, asupra tuturor conditiilor contractuale.
(2) La solicitarea
unei oferte de credit, furnizorul de servicii financiare are obligatia de a
oferi gratuit consumatorului, pe hartie sau pe alt suport durabil, un grafic de
rambursare ori alt document care sa mentioneze costurile totale ce vor fi
suportate de consumator si un exemplar al proiectului contractului de credit.@
__________
@Articolul a fost
introdus prin art. II pct. 9 din O.U.G. nr. 174/2008.
Art. 92. - (1)
Orice forma de publicitate referitoare la contractele de credit care indica o
rata a dobanzii sau orice alte cifre referitoare la costul creditului pentru
consumator va cuprinde urmatoarele informatii standard, prin intermediul unui
exemplu reprezentativ:
a) rata dobanzii
aferente creditului, fixa si/sau variabila, impreuna cu informatii privind
orice costuri incluse in costul total al creditului pentru consumator;
b) valoarea totala
a creditului;
c) dobanda anuala
efectiva, conform prevederilor legale specifice;
d) durata
contractului de credit;
e) valoarea totala
platibila de consumator.
(2) In orice forma
de publicitate, informatiile referitoare la costuri vor fi scrise vizibil si usor
de citit, in acelasi camp vizual si cu caractere de aceeasi marime.
(3) In cazurile in
care, pentru acordarea creditului, consumatorul este obligat sa incheie un
contract de asigurare, se va mentiona acest lucru in publicitate.@
__________
@Articolul a fost
introdus prin art. II pct. 9 din O.U.G. nr. 174/2008.
Art. 93. - In
cadrul contractelor incheiate cu consumatorii, furnizorii de servicii
financiare sunt obligati sa respecte urmatoarele reguli:
a) contractele vor
fi redactate in scris, vizibil si usor de citit, cu o marime a fontului
utilizat de minimum 10, pe hartie sau pe alt suport durabil, in cel putin doua
exemplare, fiind remis cate un exemplar original fiecarei parti. Culoarea de
fond a hartiei pe care este redactat contractul trebuie sa fie in contrast cu
cea a fontului utilizat;
b) dobanzile,
precum si toate comisioanele, taxele, tarifele, spezele bancare sau orice alte
costuri aferente acordarii si derularii contractului, respectiv aferente unor servicii
in privinta carora consumatorul nu dispune de libertate de alegere vor fi mentionate
in contract, fara a se face trimiteri la conditii generale de afaceri ale
furnizorului de servicii financiare, lista de tarife si comisioane sau orice
alt inscris;
c) in situatiile in
care exista drept de rambursare anticipata, comisionul de rambursare anticipata
a creditului se determina in stransa legatura cu pierderile creditorului
aferente rambursarii anticipate si nu trebuie sa constituie un obstacol disproportionat
in exercitarea dreptului consumatorului de a rambursa anticipat creditul;
d) in contractul de
credit/depozit se vor mentiona si costurile de administrare, de retragere
numerar si/sau de depunere numerar aferente contului curent, care cad in sarcina
consumatorului, daca furnizorul de servicii financiare percepe astfel de
comisioane. Costurilor aferente contului curent mentionate mai sus nu le sunt
aplicabile prevederile lit. e);
e) fara a
prejudicia prevederile privind modificarea dobanzii, pe parcursul derularii
contractului:
1. se interzice
majorarea comisioanelor, taxelor, tarifelor, spezelor bancare sau a oricaror
altor costuri mentionate in contract;
2. se interzice
introducerea si perceperea de noi taxe, comisioane, tarife, speze bancare sau
orice alte costuri care nu au fost mentionate in contract;
f) in contract se
va mentiona tipul de dobanda, variabila si/sau fixa, iar daca dobanda este fixa
numai pentru o anumita perioada, aceasta va fi precizata cu exactitate;
g) in contractele
de credit cu dobanda variabila se vor aplica urmatoarele reguli:
1. variatia ratei
dobanzii trebuie sa fie independenta de vointa furnizorului de servicii
financiare, raportata la fluctuatiile unor indici de referinta verificabili,
mentionati in contract, sau la modificarile legislative care impun acest lucru;
2. dobanda poate
varia in functie de dobanda de referinta a furnizorului de servicii financiare,
cu conditia ca aceasta sa fie unica pentru toate produsele financiare destinate
persoanelor fizice ale operatorului economic respectiv si sa nu fie majorata
peste un anumit nivel, stabilit prin contract;
3. formula dupa
care se calculeaza variatia dobanzii trebuie indicata in mod expres in
contract, cu precizarea periodicitatii si/sau a conditiilor in care survine
modificarea ratei dobanzii, atat in sensul majorarii, cat si in cel al
reducerii acesteia;
h) sunt interzise
clauzele contractuale care dau dreptul furnizorului de servicii financiare sa
modifice unilateral clauzele contractuale fara incheierea unui act aditional,
acceptat de consumator;
i) orice notificare
cu privire la modificarea continutului clauzelor contractuale referitoare la
costuri va fi transmisa consumatorilor cu cel putin 30 de zile inainte de
intrarea acesteia in vigoare. Consumatorul are la dispozitie un termen de 15
zile de la primirea notificarii pentru a comunica optiunea sa de acceptare sau
de neacceptare a noilor conditii. Neprimirea unui raspuns din partea
consumatorului in termenul mentionat anterior nu este considerata acceptare
tacita;
j) pentru orice
modificare a nivelului costurilor creditului, conform conditiilor contractuale,
furnizorul de servicii financiare este obligat sa notifice consumatorul, in
functie de optiunea scrisa a acestuia, exprimata in contract, prin una sau mai
multe metode: scrisoare recomandata, e-mail, sms, si va pune la dispozitia
acestuia un nou grafic de rambursare;
k) furnizorul de
servicii financiare va lua toate masurile necesare pentru a efectua repararea in
termen de maximum 15 zile a eventualelor prejudicii cauzate consumatorului prin
nerespectarea obligatiilor asumate prin contract si va face dovada demersurilor
intreprinse in acest sens;
l) contractul de
credit va contine obligatoriu o prevedere prin care consumatorul sa fie atentionat
despre raportarea la Biroul de Credit, Centrala Riscurilor Bancare si/sau la
alte structuri asemanatoare existente, in cazul in care acesta intarzie cu
achitarea ratelor scadente, daca exista aceasta obligatie de raportare;
m) la incetarea
contractului, inclusiv prin ajungere la termen, reziliere sau denuntare
unilaterala din partea consumatorului, furnizorul de servicii financiare va
oferi gratuit consumatorului un document care sa ateste faptul ca au fost
stinse toate obligatiile dintre parti. Totodata, se vor inchide si conturile
aferente serviciului financiar de baza furnizat, fara a fi necesara depunerea
unei alte cereri de catre consumator si fara plata unor costuri suplimentare.
Contul nu va fi inchis in situatia in care acesta este poprit sau
indisponibilizat, conform legii, pentru indeplinirea de catre consumator a unor
obligatii asumate fata de furnizorul de servicii financiare insusi sau fata de
terti.@
__________
@Articolul a fost
introdus prin art. II pct. 9 din O.U.G. nr. 174/2008.
Art. 94. - In cazul
serviciilor de intermediere imobiliara, consumatorul va fi informat in scris,
corect, complet si precis, inca din faza precontractuala, cu privire la:
a) preturile
practicate in piata pentru tipul de imobil ce urmeaza a face obiectul
intermedierii imobiliare, conform informatiilor existente in baza de date a
agentiei imobiliare;
b) deficiente si
alte inconveniente cunoscute de agentia imobiliara sau pe care in mod rezonabil
putea sa le cunoasca, incluzand surse de zgomot, umezeala, poluare, miros,
pericol de inundatii sau surpari, organizarea in apropiere a unor manifestari
populare periodice, istoricul terenului sau al cladirii, posibile dezavantaje
ale vecinatatilor;
c) nivelul
comisionului practicat de agentia imobiliara;
d) situatia juridica
a imobilului;
e) nivelul
estimativ al costurilor ce urmeaza sa fie suportate de consumator, pentru obtinerea
documentelor si intocmirea actelor necesare incheierii contractului.@
__________
@Articolul a fost
introdus prin art. II pct. 9 din O.U.G. nr. 174/2008.
Art. 95. -
Contractul de intermediere imobiliara va cuprinde cel putin urmatoarele
elemente:
a) datele de
identificare a partilor;
b) obiectul
contractului/natura serviciului prestat;
c) pretul solicitat
de proprietar/pe care este dispus sa il plateasca cumparatorul;
d) termenul de
valabilitate al contractului;
e) conditiile in
care contractul poate fi denuntat unilateral;
f) conditiile in
care contractul poate fi reziliat;
g) nivelul maxim al
comisionului datorat de consumator agentiei imobiliare pentru contractul ce
urmeaza sa se incheie;
h) clauza de
exclusivitate, in cazul in care aceasta a fost acceptata de parti;
i) precizarea situatiilor
in care consumatorul datoreaza comision agentiei imobiliare;
j) drepturile si
obligatiile partilor;
k) situatiile de
forta majora;
l) data incheierii
contractului.@
__________
@Articolul a fost
introdus prin art. II pct. 9 din O.U.G. nr. 174/2008.
Art. 96. -
Contractele de intermediere imobiliara in care consumatorul are calitatea de
potential cumparator vor contine, in plus fata de cele prevazute la art. 94,
urmatoarele elemente:
1. caracteristicile
generale ale imobilului, care pot influenta decizia de cumparare, incluzand
nivelul de finisare, dimensiuni, vechime si pozitionarea fata de punctele
cardinale;
2. tarifele pentru
serviciile prestate.@
__________
@Articolul a fost
introdus prin art. II pct. 9 din O.U.G. nr. 174/2008.
Art. 97. - O
tranzactie imobiliara se considera incheiata in momentul in care vanzatorul si
cumparatorul au semnat actul de vanzare-cumparare.@
__________
@Articolul a fost
introdus prin art. II pct. 9 din O.U.G. nr. 174/2008.
Art. 98. -
Contractul de intermediere imobiliara sau alte eventuale contracte accesorii incheiate
intre consumator si agentia imobiliara nu pot contine clauze penale care sa oblige
consumatorul care nu isi indeplineste angajamentele contractuale la plata unei
sume mai mari decat onorariul pe care l-ar fi platit in cazul incheierii
tranzactiei.@
__________
@Articolul a fost
introdus prin art. II pct. 9 din O.U.G. nr. 174/2008.
Art. 99. - Agentia
imobiliara nu poate solicita din partea consumatorului plata comisionului in
oricare dintre urmatoarele situatii:
a) cand intre
consumator si agentia imobiliara nu este incheiat un contract de intermediere;
b) cand contractul
de vanzare-cumparare/inchiriere nu s-a incheiat;
c) cand contractul
nu are stipulata clauza de exclusivitate, iar tranzactia s-a realizat fara
participarea agentiei imobiliare.@
__________
@Articolul a fost
introdus prin art. II pct. 9 din O.U.G. nr. 174/2008.
Art. 910. - Nu se
permite plata in avans a comisionului, partiala sau totala, decat cu acordul
scris al consumatorului si cu precizarea situatiilor in care agentia imobiliara
este obligata sa inapoieze consumatorului sumele primite in avans.@
__________
@Articolul a fost
introdus prin art. II pct. 9 din O.U.G. nr. 174/2008.
Art. 911. - In baza
contractului de intermediere imobiliara dintre agentia imobiliara si cumparator,
agentia trebuie sa asigure vizionarea imobilelor ce corespund preferintelor
consumatorului, inainte de incheierea contractului de vanzarecumparare.@
__________
@Articolul a fost
introdus prin art. II pct. 9 din O.U.G. nr. 174/2008.
Art. 10. -
Drepturile consumatorilor, la incheierea contractelor, sunt:
a) libertatea de a
lua decizii la achizitionarea de produse si servicii, fara a li se impune in
contracte clauze abuzive sau care pot favoriza folosirea unor practici
comerciale incorecte in vanzare, de natura a influenta optiunea acestora;@
b) de a beneficia
de o redactare clara si precisa a clauzelor contractuale, indicarea exacta a
preturilor si tarifelor si, dupa caz, a conditiilor de garantie;@
c) de a fi exonerati
de plata produselor si serviciilor care nu au fost solicitate, precum si de
achitarea preturilor, tarifelor, taxelor, comisioanelor, dobanzilor si penalitatilor
care nu au fost stipulate initial in contracte sau in alte documente aferente
contractelor;@
d) de a fi despagubiti
pentru daunele provocate de produsele sau serviciile care nu corespund
clauzelor contractuale;
e) de a li se
asigura service-ul necesar si piese de schimb pe toata durata medie de
utilizare a produsului, stabilita in documentele tehnice normative sau declarata
de catre producator ori convenita de parti;
f) de a plati,
pentru produsele sau serviciile de care beneficiaza, sume stabilite cu
exactitate, in prealabil; majorarea pretului, tarifului, taxelor,
comisioanelor, dobanzilor, penalitatilor si a altor eventuale costuri stabilite
initial este posibila numai cu acordul scris al consumatorului;@
g) de a sesiza
asociatiile de consumatori si organele administratiei publice asupra incalcarii
drepturilor si intereselor lor legitime, in calitate de consumatori, si de a
face propuneri referitoare la imbunatatirea calitatii produselor si
serviciilor;@
h) de a fi notificati
in scris cu privire la orice modificare ca urmare a prevederilor contractuale
referitoare la valoarea dobanzilor, comisioanelor, penalitatilor sau oricaror
altor costuri, cu cel putin 30 de zile inainte de aplicarea noilor valori;@
i) de a fi notificati
cu 30 de zile inainte de data la care contractul se prelungeste in mod automat
pentru o perioada de timp determinata sau nedeterminata, in vederea formularii in
scris de catre consumator a unei optiuni de prelungire a valabilitatii
acestuia.@
__________
@Litera g) a fost
modificata prin art. XI pct. 6 din Legea nr. 363/2007.
- Literele a), b),
c), f) si h) au fost modificate prin art. II pct. 10 din O.U.G. nr. 174/2008.
- Litera i) a fost
introdusa prin art. II pct. 11 din O.U.G. nr. 174/2008.
Art. 11. - (1)
Produsele si serviciile oferite consumatorilor se masoara cu mijloace de masurare
si control adecvate, verificate metrologic, potrivit reglementarilor legale.
(2) Indicatiile
mijloacelor de masurare trebuie sa fie lizibile si la vederea cumparatorului.
Art. 12. - (1)
Consumatorii au dreptul de a pretinde vanzatorilor sau prestatorilor de
servicii remedierea ori inlocuirea gratuita a produselor si serviciilor obtinute,
precum si despagubiri pentru pierderile suferite ca urmare a deficientelor
constatate in cadrul termenului de garantie sau de valabilitate.
Dupa expirarea
acestui termen, consumatorii pot pretinde remedierea sau inlocuirea
produselor/serviciilor care nu pot fi folosite potrivit scopului pentru care au
fost realizate, ca urmare a unor vicii ascunse aparute pe durata medie de
utilizare a acestora.
(2) Vanzatorul sau
prestatorul de servicii suporta toate cheltuielile legate de aceste deficiente,
situatie care nu il exonereaza de raspundere pe producator in relatia cu
acesta.@
__________
@Articolul a fost
modificat prin art. II pct. 12 din O.U.G. nr. 174/2008.
Art. 13. - (1)
Remedierea deficientelor aparute la produse sau servicii ori inlocuirea
produselor care nu corespund in cadrul termenului de garantie sau de
valabilitate si care nu sunt imputabile consumatorului se face in termen de
maximum 15 zile din momentul cand operatorul economic a luat la cunostinta de
deficientele respective.
(2) In cazul unor
vicii ascunse, termenul maxim stabilit la alin. (1) curge de la data finalizarii
expertizei tehnice efectuate de un organism tehnic neutru.@
__________
@Articolul a fost
modificat prin art. II pct. 13 din O.U.G. nr. 174/2008.
Art. 14. - In cazul
produselor si serviciilor alimentare, al produselor nealimentare pentru care
producatorul stabileste termen de valabilitate/data de minima durabilitate,
care pot afecta viata sau sanatatea consumatorilor ori care prezinta abateri de
la caracteristicile prescrise sau declarate, vanzatorul/prestatorul de servicii
este obligat, la cererea consumatorului, sa le inlocuiasca de indata, sa le
refaca sau sa restituie contravaloarea acestora.@
__________
@Articolul a fost
modificat prin art. II pct. 14 din O.U.G. nr. 174/2008.
Art. 15. - (1)
Refacerea serviciului sau, in cazul in care acest lucru nu este posibil,
restituirea contravalorii serviciului prestat se face imediat dupa constatarea
neincadrarii acestuia in conditiile prescrise sau declarate de prestatorul de
servicii, daca aceasta situatie nu este imputabila consumatorului.
(2) Restituirea
contravalorii serviciului se face la valoarea stabilita in contract.
(3) Operatorul
economic are aceleasi obligatii pentru serviciul refacut ca si pentru serviciul
prestat initial.
(4) Persoanele imputernicite
conform art. 54 sa constate contraventiile si sa aplice sanctiunile prevazute
de prezenta ordonanta vor stabili odata cu sanctiunea si masuri de remediere
sau, daca acest lucru nu este posibil, inlocuirea ori restituirea contravalorii
serviciilor, dupa caz.@
__________
@Articolul a fost
modificat prin art. II pct. 15 din O.U.G. nr. 174/2008.
Art. 16. - (1)
Consumatorul poate solicita plata unor despagubiri, potrivit clauzelor
contractuale sau dispozitiilor legale, in cazul remedierii ori al inlocuirii
produselor sau serviciilor necorespunzatoare.
(2) Solutionarea
solicitarii platii unor prejudicii morale sau daune conexe remedierii ori a inlocuirii
produselor sau serviciilor necorespunzatoare cerute de consumatori sau de
operatorii economici este de competenta instantei judecatoresti competente ori
a organismului de mediere competent.
Art. 17. - In cadrul termenului de garantie,
prestatorii de servicii asigura toate operatiunile necesare remedierii deficientelor
constatate la serviciile prestate sau inlocuirii produselor utilizate in cadrul
serviciilor respective, inclusiv transportul, manipularea, diagnosticarea,
expertizarea, demontarea, montarea si ambalarea acestora.@
__________
@Articolul a fost
modificat prin art. II pct. 16 din O.U.G. nr. 174/2008.
CAPITOLUL IV
Informarea si
educarea consumatorilor
Art. 18. -
Consumatorii au dreptul de a fi informati, in mod complet, corect si precis,
asupra caracteristicilor esentiale ale produselor si serviciilor oferite de catre
operatorii economici, astfel incat sa aiba posibilitatea de a face o alegere rationala,
in conformitate cu interesele lor, intre produsele si serviciile oferite si sa
fie in masura sa le utilizeze, potrivit destinatiei acestora, in deplina
securitate.
Art. 19. -
Informarea consumatorilor despre produsele si serviciile oferite se realizeaza,
in mod obligatoriu, prin elemente de identificare si caracterizare ale
acestora, care se inscriu in mod vizibil, lizibil, usor de inteles, intr-o forma
care sa nu permita stergerea si sa nu fie inscriptionate in locuri obscure, sa
nu fie intrerupte prin desen sau imagini, dupa caz, pe produs, eticheta,
ambalaj de vanzare sau in cartea tehnica, contract, instructiunile de folosire
ori altele asemenea, ce insotesc produsul sau serviciul, in functie de natura
acestuia.@
__________
@Articolul a fost
modificat prin art. II pct. 17 din O.U.G. nr. 174/2008.
Art. 20. - (1)
Producatorul trebuie sa informeze despre denumirea produsului, denumirea si/sau
marca producatorului, cantitatea si, dupa caz, termenul de valabilitate/data de
minima durabilitate sau data-limita de consum/data durabilitatii minimale,
durata medie de utilizare, principalele caracteristici tehnice si calitative,
compozitia, aditivii folositi, despre eventualele riscuri previzibile, modul de
utilizare, manipulare, transport, depozitare, conservare sau pastrare, despre
contraindicatii.@
(2) Producatorii si
importatorii din state care nu sunt membre ale Uniunii Europene au obligatia sa
isi precizeze adresa postala a sediului social in elementele de identificare.
Producatorii, ambalatorii sau distribuitorii din state membre ale Uniunii
Europene au obligatia sa isi precizeze adresa postala a sediului social unde
pot fi contactati.@
(3) Produsele de
folosinta indelungata trebuie sa fie insotite de certificatul de garantie si,
daca reglementarile in vigoare prevad, de declaratia de conformitate, precum si
de cartea tehnica ori de instructiunile de folosire, instalare, exploatare, intretinere,
eliberate de producator.
(4) Vanzatorii si
prestatorii de servicii trebuie sa informeze consumatorii despre pretul final
al produsului sau despre tariful serviciului prestat, pe care il suporta
consumatorul, care sa cuprinda toate costurile, inclusiv taxa pe valoarea adaugata
si toate costurile suplimentare, si sa le ofere acestora toate informatiile si
documentele tehnice, dupa caz, care trebuie sa insoteasca produsul sau
serviciul.@
(5) Toate informatiile
privitoare la produsele si serviciile oferite consumatorilor, documentele insotitoare,
inclusiv cele referitoare la informatiile privind securitatea produsului si
instructiunile de utilizare, precum si contractele, inclusiv cele preformulate,
trebuie sa fie scrise in limba romana, indiferent de tara de origine a
acestora, fara a exclude prezentarea acestora si in alte limbi.
(6) Fac exceptie de
la prevederile alin. (5) biletele de avion sau alte bilete de transport international,
documentele elaborate in baza unor acorduri internationale pe care Romania le-a
acceptat si le-a semnat, precum si voucherele turistice internationale.¢
(7) Operatorii
economici de transport international care isi desfasoara activitatea pe
teritoriul Romaniei sunt obligati sa ofere in scris consumatorilor, in
completare la biletul de transport, indiferent de forma de prezentare a
acestuia, informatii in limba romana referitoare la: itinerar, program, durata,
distanta, locul alocat in mijlocul de transport, conditiile generale de
transport, precum si orice alte informatii utile pentru consumatori,
referitoare la serviciul respectiv.@
__________
@Alineatele (1),
(2) si (3) au fost modificate prin art. II pct. 18 din O.U.G. nr. 174/2008.
- Alineatele (6) si
(7) au fost introduse prin art. II pct. 19 din O.U.G. nr. 174/2008.
Art. 21. - Informatiile
referitoare la serviciile prestate trebuie sa cuprinda categoria calitativa a
serviciului, timpul de realizare, termenul de garantie, tariful, riscurile
previzibile si, dupa caz, declaratia de conformitate.
Art. 22. -
Operatorii economici sunt obligati sa demonstreze consumatorilor, la cererea
acestora, cu ocazia cumpararii, modul de utilizare si functionalitatea
produselor ce urmeaza a fi vandute; la lansarea pe piata a produselor, acestia
sunt obligati sa efectueze demonstratii de utilizare.
Art. 23. - Obligatia
de a informa pe consumator potrivit art. 19, 20, 21 si 22 nu poate fi inlaturata
prin invocarea secretului comercial sau profesional.
Art. 24. - Se
interzice prezentarea, prin orice mijloace, a afirmatiilor si indicatiilor care
nu sunt conforme cu parametrii ce caracterizeaza produsele si serviciile si
care nu pot fi probate.
Art. 25. - Preturile
si tarifele trebuie indicate in mod vizibil si intr-o forma neechivoca, usor de
citit.
Art. 26. - (1)
Comercializarea produselor si prestarea serviciilor se fac in locuri si in spatii
autorizate, conform reglementarilor legale in vigoare.
(2) Sunt
obligatorii afisarea, in mod vizibil, a denumirii unitatii, a codului unic de inregistrare
la registrul comertului, din care sa rezulte obiectul/obiectele de activitate
al/ale societatii pentru care este autorizata sa functioneze, precum si afisarea
si respectarea orarului de functionare.
(3) Orarele de functionare
vor fi stabilite, dupa caz, in conformitate cu hotararile administratiei
publice locale.
CAPITOLUL V
Organe ale
administratiei publice pentru protectia consumatorilor
Art. 27. -
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, organ de specialitate al
administratiei publice centrale, subordonat Guvernului, coordoneaza si
realizeaza politica Guvernului in domeniul protectiei consumatorilor.
Art. 28. - (1)
Atributiile si modul de organizare si functionare ale Autoritatii Nationale
pentru Protectia Consumatorilor, precum si relatiile dintre aceasta si alte
organisme competente in domeniu se stabilesc prin hotarari ale Guvernului.
(2) Guvernul va
stabili reglementari in domeniul protectiei consumatorilor pentru organele de
specialitate ale administratiei publice centrale si, respectiv, pentru unele
servicii publice ale ministerelor si altor autoritati ale administratiei
publice centrale, organizate in judete si in municipiul Bucuresti.
(3) Guvernul va
stabili, prin hotarari, reglementari-cadru in domeniul protectiei
consumatorilor, inclusiv reglementari privind modul de constituire, repartizare
si utilizare a unui fond de stimulare a personalului Autoritatii Nationale
pentru Protectia Consumatorilor.
(4) Taxele care se
percep de catre serviciile sau organele administratiei publice, cu rol in
domeniul protectiei consumatorilor, se stabilesc conform legii, iar tarifele
pentru incercarile efectuate in laboratoare proprii, subordonate sau agreate,
conform actelor normative in vigoare.
Art. 29. -
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, in baza consultarii cu
alte organisme interesate ale administratiei publice centrale si locale, precum
si cu cele neguvernamentale, elaboreaza reglementari referitoare la modalitatile
concrete de colaborare si de sprijinire reciproca si le propune spre aprobare
Guvernului.
CAPITOLUL VI
Asociatiile de
consumatori@
__________
@Titlul
capitolului VI a fost modificat prin art. XI pct. 8 din Legea nr. 363/2007.
Art. 30. - In
sensul prezentei ordonante, asociatiile de consumatori sunt considerate
organizatii neguvernamentale, ca persoane juridice, conform legii, si care, fara
a urmari realizarea de profit pentru membrii lor, au ca unic scop apararea
drepturilor si intereselor legitime ale membrilor lor sau ale consumatorilor, in
general.@
__________
@Articolul a fost
modificat prin art. XI pct. 9 din Legea nr. 363/2007.
Art. 31. - Asociatiile
de consumatori pot fi parteneri sociali cu drept de reprezentare in consiliile
consultative cu rol in domeniul protectiei consumatorilor, in care organele
administratiei publice sunt reprezentate, daca indeplinesc conditiile prezentei
ordonante.@
__________
@Articolul a fost
modificat prin art. XI pct. 10 din Legea nr. 363/2007.
Art. 32. - Asociatiile
de consumatori care apara drepturile si interesele legitime ale consumatorilor,
in general, sunt, de drept, parteneri sociali in consiliile consultative prevazute
in prezenta ordonanta, daca:@
a) la nivel national,
au cel putin 3.000 de membri si filiale in cel putin 10 judete;
b) la nivel judetean
si local, daca au desfasurat o activitate in domeniul protectiei consumatorilor
pe o perioada de cel putin 3 ani.
__________
@Partea
introductiva a fost modificata prin art. XI pct. 11 din Legea nr. 363/2007.
Art. 33. - Asociatiile
de consumatori care sunt constituite in scopul apararii intereselor numai ale
membrilor lor pot deveni parteneri sociali cu drept de reprezentare in
organismele consultative cu rol in domeniul protectiei consumatorilor si in
care organele administratiei publice sunt reprezentate, numai daca au cel putin
800 de membri.@
__________
@Articolul a fost
modificat prin art. XI pct. 12 din Legea nr. 363/2007.
Art. 34. - Dupa
constituire, asociatiile de consumatori vor solicita luarea lor in evidenta de
catre organul administratiei publice pentru protectia consumatorilor de nivel
central sau local, dupa caz.@
__________
@Articolul a fost
modificat prin art. XI pct. 13 din Legea nr. 363/2007.
Art. 35. -
Personalul de conducere si salariatii organelor de specialitate ale administratiei
publice, precum si ale serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor si
ale celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, cu
atributii pe linia protectiei consumatorilor nu au dreptul de a detine functii in
organele de conducere ale asociatiilor de consumatori.@
__________
@Articolul a fost
modificat prin art. XI pct. 14 din Legea nr. 363/2007.
Art. 36. - Asociatiile
de consumatori sunt consultate de catre serviciile si organismele administratiei
publice prevazute la art. 35, potrivit competentelor, la elaborarea dispozitiilor
si procedurilor cu caracter general si a altor lucrari care au ca scop protectia
consumatorilor, cu privire la:@
a) cunoasterea
cerintelor consumatorilor privind sortimentele, calitatea si cantitatea
produselor si serviciilor;
b) formarea unei
atitudini corecte a operatorilor economici angajati in producerea si comercializarea
produselor si prestarea serviciilor, fata de calitatea acestora;
c) prevenirea
practicilor comerciale incorecte si a publicitatii de natura a afecta
drepturile si interesele legitime ale consumatorilor.@
__________
@Partea
introductiva a fost modificata prin art. XI pct. 15 din Legea nr. 363/2007.
- Litera c) a fost
modificata prin art. II pct. 20 din O.U.G. nr. 174/2008.
Art. 37. - Asociatiile
de consumatori au urmatoarele drepturi si obligatii:@
a) de a fi
sprijinite logistic de catre organismele administratiei publice centrale si
locale, in vederea atingerii obiectivelor lor;
b) de a primi sume
de la bugetul de stat si de la bugetele locale;
c) de a informa
autoritatile competente cu privire la prezenta pe piata a unor produse
neconforme sau care pun in pericol viata, sanatatea ori securitatea
consumatorilor, cu privire la clauze abuzive in contracte si practicile
incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii;@
d) de a solicita
operatorilor economici realizarea de produse si servicii in conditii speciale, in
vederea satisfacerii nevoilor consumatorilor cu handicap sau de varsta a treia;
e) de a fi
consultate cu ocazia elaborarii actelor normative, standardelor sau specificatiilor
care definesc caracteristicile tehnice si calitative ale produselor si
serviciilor destinate consumatorilor;
f) Abrogat;@
g) de a informa
opinia publica, prin mass-media, asupra deficientelor de calitate ale
produselor si serviciilor, precum si asupra consecintelor vatamatoare ale
acestora pentru consumatori;
h) de a introduce
actiuni in justitie pentru apararea drepturilor si intereselor legitime ale
consumatorilor;
i) de a solicita
serviciilor sau organelor administratiei publice, prevazute la art. 35,
efectuarea de analize si incercari ale produselor destinate consumatorilor si
de a publica rezultatele;
j) Abrogat.@
__________
@Partea
introductiva si litera c) au fost modificate prin art. XI pct. 16 din Legea nr.
363/2007.
- Literele f) si j)
au fost abrogate prin art. XI pct. 17 din Legea nr. 363/2007.
Art. 38. - Centrele
de consultanta si informare ale consumatorilor pot fi organizate la nivel de
birouri in structura organizatorica a asociatiilor de consumatori si desfasoara
activitati gratuite in folosul acestora, constand in informatii, recomandari si
consultanta privind problemele legate de achizitionarea unui produs sau
serviciu.@
__________
@Articolul a fost
modificat prin art. XI pct. 18 din Legea nr. 363/2007.
Art. 39. - (1)
Sumele primite de la bugetul de stat, prin intermediul Autoritatii Nationale
pentru Protectia Consumatorilor, se utilizeaza pentru infiintarea si functionarea
centrelor de consultanta si informare a consumatorilor, respectiv pentru:@
a) salarizarea sau,
dupa caz, remunerarea personalului utilizat in centrele de consultanta si
informare a consumatorilor, care se va face in functie de timpul efectiv
lucrat, pana la nivelul maxim al functiei echivalente utilizate in cadrul
Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor;
b) cheltuieli
materiale efectuate pentru intretinerea sediului si a dotarilor aferente;
c) cheltuieli
curente si cele ocazionate de tiparirea materialelor informative.
(2) Sumele prevazute
la alin. (1) se utilizeaza in conditiile Legii nr. 500/2002 privind finantele
publice, cu modificarile ulterioare, iar sumele ramase neutilizate la data incheierii
exercitiului financiar se restituie la bugetul de stat.
__________
@Partea
introductiva a alin. (1) au fost modificate prin art. XI pct. 19 din Legea nr.
363/2007.
Art. 391. - (1) Incepand
cu anul 2008, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor cofinanteaza
Centrul European al Consumatorilor.
(2) Autoritatea Nationala
pentru Protectia Consumatorilor va prevedea anual, in bugetul sau, sume
destinate cofinantarii Centrului European al Consumatorilor.
(3) Controlul
asupra activitatii desfasurate de Centrul European al Consumatorilor, pentru
sumele acordate de la bugetul de stat, se exercita de catre Autoritatea Nationala
pentru Protectia Consumatorilor.@
__________
@Articolul a fost
introdus prin art. XI pct. 20 din Legea nr. 363/2007.
Art. 40. - (1)
Sumele primite de la bugetele locale prin hotarari ale consiliilor locale sau,
dupa caz, ale consiliilor judetene vor fi utilizate in conditiile stabilite
prin conventiile incheiate de acestea cu asociatiile respective, conform legii.
(2) Sumele prevazute la alin. (1) se utilizeaza
in conditiile Legii nr. 500/2002, cu modificarile ulterioare, iar sumele ramase
neutilizate se restituie bugetelor locale respective.
Art. 41. -
Controlul asupra activitatilor desfasurate in centrele de consultanta si
informare a consumatorilor din cadrul asociatiilor de consumatori, precum si a
Centrului European al Consumatorilor, care au primit sume de la bugetul de stat
sau de la bugetele locale, se exercita de catre Autoritatea Nationala pentru
Protectia Consumatorilor.@
__________
@Articolul a fost
modificat prin art. XI pct. 21 din Legea nr. 363/2007.
Art. 42. -
Reprezentantii asociatiilor de consumatori nu au drept de control al
operatorilor economici.@
__________
@Articolul a fost
modificat prin art. XI pct. 22 din Legea nr. 363/2007.
Art. 43. - Centrele
de consultanta si informare a consumatorilor si Centrul European al
Consumatorilor pot beneficia asistenta de specialitate din partea personalului
Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, imputernicit in acest
scop.@
__________
@Articolul a fost
modificat prin art. XI pct. 23 din Legea nr. 363/2007.
CAPITOLUL VII
Consiliul
consultativ
Art. 44. - La nivel
central si local - judet, oras, comuna - se constituie cate un consiliu
consultativ pentru protectia consumatorilor. Acesta are caracter consultativ si
asigura, la nivelurile respective, cadrul informational si organizatoric
necesar:
a) stabilirii si
aplicarii politicii de protectie a consumatorilor;
b) corelarii actiunilor
diverselor organisme ale administratiei publice cu cele ale organizatiilor
neguvernamentale care au rol in realizarea protectiei consumatorilor.
Art. 45. -
Consiliul consultativ pentru protectia consumatorilor este format din:
a) reprezentanti ai
tuturor serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte
organe de specialitate ale administratiei publice centrale, care au competente
cu caracter general sau special in domeniul protectiei consumatorilor si au
structuri organizatorice la nivelul respectiv;
b) prefect sau
primar, dupa caz, sau reprezentanti ai acestora;
c) reprezentanti ai
asociatiilor de consumatori;@
d) reprezentanti ai
altor organisme, dupa caz.
__________
@Litera c) a fost
modificata prin art. XI pct. 24 din Legea nr. 363/2007.
Art. 46. - Guvernul
stabileste, in mod concret, componenta, atributiile si modul de organizare si
functionare ale Consiliului consultativ pentru protectia consumatorilor, pe
fiecare nivel in parte.
CAPITOLUL VIII
Raporturile juridice
dintre consumatorii prejudiciati si operatorii economici
Art. 47. - Actiunile
in justitie indreptate de catre asociatiile de consumatori, infiintate in conditiile
prevazute la art. 32 si 33, impotriva operatorilor economici care au
prejudiciat drepturile si interesele legitime ale consumatorilor sunt scutite
de taxe de timbru.@
__________
@Articolul a fost
modificat prin art. XI pct. 25 din Legea nr. 363/2007.
Art. 48. -
Ministerul Public poate interveni in actiunile civile introduse, in care sunt implicate
interesele consumatorilor.
CAPITOLUL IX
Sanctiuni
Art. 49. - Incalcarea
prevederilor prezentei ordonante atrage raspunderea materiala, civila,
contraventionala sau penala, dupa caz.
Art. 50. - (1)
Constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat,
potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni, si se sanctioneaza dupa
cum urmeaza:
a) incalcarea
dispozitiilor art. 4, art. 7 lit. a) a 2-a, a 3-a si a 5-a liniuta, lit. c)
prima si a 2-a liniuta, cu amenda contraventionala de la 3.000 lei la 30.000
lei;@
b) incalcarea
dispozitiilor art. 7 lit. a) a 4-a liniuta, lit. b) a 3-a si a 4-a liniuta, cu
amenda contraventionala de la 2.500 lei la 25.000 lei;
c) incalcarea
dispozitiilor art. 5, art. 7 lit. b) prima, a 2-a si a 5-a liniuta, lit. c) a
3-a si a 4-a liniuta, art. 9, art. 10 lit. a)-f), h) si i), art. 11 si art. 14,
cu amenda contraventionala de la 2.000 lei la 20.000 lei;@
d) incalcarea
dispozitiilor art. 13 alin. (1), art. 17-25 si art. 26 alin. (1) si (2), cu
amenda contraventionala de la 1.000 lei la 10.000 lei;@
e) incalcarea
dispozitiilor art. 91, art. 92 si art. 93, cu amenda contraventionala de la
5.000 lei la 50.000 lei;@
f) incalcarea
dispozitiilor art. 94-911, cu amenda contraventionala de la 3.000 lei la 30.000
lei.@
(2) Sanctiunile se
pot aplica si persoanelor juridice.
__________
@Literele a), c) si
d) de la alin. (1) au fost modificate prin art. II pct. 21 din O.U.G. nr.
174/2008.
- Literele e) si f)
de la alin. (1) au fost modificate prin art. II pct. 22 din O.U.G. nr.
174/2008.
Art. 51. - (1) Impiedicarea,
sub orice forma, a organelor administratiei publice insarcinate cu protectia
consumatorilor de a exercita atributiile de serviciu referitoare la prevenirea si
combaterea faptelor care pot afecta viata, sanatatea sau securitatea
consumatorilor ori interesele economice ale acestora constituie contraventie si
se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei la 30.000 lei.@
(2) Nerespectarea
dispozitiilor legale privind protectia consumatorilor care, potrivit art. 50,
constituie contraventie, daca fapta a avut ca urmare vatamarea sanatatii sau a
integritatii corporale a uneia sau mai multor persoane, se sanctioneaza cu
amenda contraventionala de la 20.000 lei la 100.000 lei.
(3) Nerespectarea
dispozitiilor legale privind protectia consumatorilor care, potrivit art. 50,
constituie contraventie, daca fapta a avut ca urmare afectarea grava si in mod
repetat a intereselor economice ale unuia sau mai multor consumatori, se sanctioneaza
cu amenda contraventionala de la 5.000 lei la 25.000 lei.
(4) In cazul aplicarii
sanctiunii amenzii pentru savarsirea faptei prevazute la alin. (2) se va
dispune si inchiderea definitiva a unitatii, putand fi dispusa aceeasi masura
pentru savarsirea faptei prevazute la alin. (3).
(5) Contravenientii
sunt obligati sa suporte, potrivit prevederilor legale in vigoare, si
cheltuielile efectuate de terti, persoane fizice sau juridice, in vederea
vindecarii persoanelor vatamate in calitatea lor de consumatori.
(6) Savarsirea
repetata a uneia dintre contraventiile prevazute la art. 50 se sanctioneaza cu
amenda contraventionala de la 1.000 lei la 10.000 lei.@
(7) Neaducerea la indeplinire
a masurilor dispuse in termenele si conditiile prevazute in procesele-verbale
de constatare a contraventiei se sanctioneaza cu amenda contraventionala de la
2.000 lei la 20.000 lei.@
__________
@Alineatul (1) a
fost modificat prin art. II pct. 23 din O.U.G. nr. 174/2008.
- Alineatele (6) si
(7) au fost introduse prin art. II pct. 24 din O.U.G. nr. 174/2008.
Art. 52. - Valoarea
amenzilor prevazute la art. 50 si 51 se va actualiza prin hotarare a
Guvernului.
Art. 53. -
Contravenientul poate achita, in termen de cel mult 48 de ore de la data incheierii
procesului-verbal ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia, jumatate din
minimul amenzii prevazute la art. 50 alin. (1) lit. a)-d), agentul constatator
facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal.@
__________
@Articolul a fost
modificat prin art. II pct. 25 din O.U.G. nr. 174/2008.
Art. 54. - (1)
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 50 si
51 se fac de catre reprezentantii imputerniciti ai Autoritatii Nationale pentru
Protectia Consumatorilor.
(2) In cazul sanctiunilor
cu inchisoare contraventionala, masura se aplica de instanta competenta, la
sesizarea organului din care face parte agentul constatator.
(3) Organele de
politie sunt obligate sa acorde, la cerere, sprijinul necesar persoanelor imputernicite
prevazute la alin. (1), aflate in exercitiul functiunii, sau sa le insoteasca,
dupa caz.
(4) Organele de
control prevazute la alin. (1) pot preleva produse in vederea testarii acestora
in laboratoare. Contravaloarea produselor prelevate si a cheltuielilor legate
de testarea lor se suporta de catre organul administratiei publice, daca in
urma testarii nu se constata neconformitati fata de cerintele de securitate si/sau
de calitate prescrise ori declarate. In caz contrar, cheltuielile respective se
suporta de catre operatorul economic.
Art. 55. - Pentru
limitarea prejudicierii consumatorilor, agentul constatator poate dispune urmatoarele
masuri:
1. oprirea
definitiva a comercializarii si retragerea din circuitul consumului uman a
produselor care:
a) sunt periculoase,
falsificate sau contrafacute;
b) au termenul de
valabilitate/data de minima durabilitate expirat/expirata sau data-limita de
consum/data durabilitatii minimale depasita;@
c) sunt interzise
consumului uman prin reglementari legale;
d) nu respecta
conditiile de depozitare, pastrare si expunere la comercializare sau la care
s-a schimbat starea termica initiala fara ca operatorul economic sa fie
autorizat in acest sens;@
e) prezinta semne
organoleptice de alterare, modificari ale aspectului, culorii, consistentei,
gustului, mirosului;@
f) prezinta semne
de infestare cu paraziti - oua, larve, forme adulte, vii sau moarte -, precum si
resturi ori semne ale activitatii acestora, cu exceptia celor pentru care sunt
prevazute limite prin acte normative;@
g) prezinta urme de
contact cu rozatoare;@
h) prezinta miros si
gust straine de natura produsului;@
i) prezinta miros si
gust sau pete de mucegai, cu exceptia mucegaiurilor selectionate, admise de
procesul tehnologic;@
j) contin corpuri
straine, cu exceptia produselor pentru care sunt stabilite limite prin acte
normative;@
k) nu prezinta
documente de provenienta, conform prevederilor legale in vigoare.@
2. oprirea temporara
a prestarii serviciilor, importului, fabricatiei, comercializarii produselor
sau a utilizarii acestora la prestarea serviciilor, pana la remedierea deficientelor,
in cazul in care:
a) produsele nu
sunt testate si/sau certificate conform normelor legale;
b) produsele nu indeplinesc
caracteristicile prescrise sau declarate, fara ca acestea sa fie periculoase;
c) produsele nu
prezinta elementele de identificare si de caracterizare, precum si documentele
de insotire, conform prevederilor art. 18-22;
d) se presteaza
servicii care pot pune in pericol viata, sanatatea, securitatea sau interesele
economice ale consumatorilor;@
3. distrugerea
produselor periculoase oprite definitiv de la comercializare, daca aceasta
constituie singurul mijloc care face sa inceteze pericolul.
__________
@Litera d) de la
pct. 2 a fost modificata prin art. XI pct. 27 din Legea nr. 363/2007.
- Litera b) de la
pct. 1 a fost modificata prin art. II pct. 26 din O.U.G. nr. 174/2008.
- Literele d)-k) de
la pct. 1 au fost introduse prin art. II pct. 27 din O.U.G. nr. 174/2008.
Art. 56. - (1) Odata
cu aplicarea sanctiunii amenzii contraventionale, agentul constatator poate
propune una dintre urmatoarele sanctiuni complementare:
a) inchiderea
temporara a unitatii pe o durata de cel mult 6 luni;
b) inchiderea
temporara a unitatii pe o durata de la 6 luni la 12 luni;
c) inchiderea
definitiva a unitatii;
d) suspendarea sau
retragerea definitiva, dupa caz, a avizului, acordului sau a autorizatiei de
exercitare a unei activitati.
(2) Sanctiunea
complementara prevazuta la alin. (1) lit. a) poate fi aplicata in cazurile in
care se constata:
a) lipsa conditiilor
igienico-sanitare pentru produsele si serviciile nealimentare;
b) folosirea unor
spatii si conditii necorespunzatoare pentru productie, depozitare,
comercializare sau prestare de servicii;@
c) nerespectarea
conditiilor impuse de producatori privind manipularea, transportul, depozitarea
si comercializarea, daca acestea sunt de natura sa modifice, in mod periculos,
caracteristicile initiale ale produsului respectiv;
d) lipsa specificatiilor
tehnice, a instructiunilor si a procedurilor de lucru la producatorii si
prestatorii de servicii;
e) lipsa
certificatelor sau a avizelor necesare eliberate de laboratoarele de incercari
sau de omologari specifice;
f) lipsa
certificatelor de conformitate;
g) comercializarea
alimentelor care nu respecta conditiile prescrise sau declarate, produse
nepericuloase, dar care afecteaza interesele economice ale consumatorilor;@
h) comercializarea
alimentelor la care s-a modificat data-limita de consum/termenul de
valabilitate/data durabilitatii minimale.@
(3) Sanctiunea
complementara prevazuta la alin. (1) lit. b) poate fi aplicata in cazurile in
care se constata:
a) folosirea
practicilor de comercializare abuzive sau savarsirea repetata a unor abateri
sanctionate de organele de control in decurs de 6 luni de la prima constatare;
b) refuzul
operatorului economic de a permite, in prima faza, controlul organelor de
specialitate si la care, in urma unui control ulterior, se constata deficiente
grave;
c) Abrogat;@
d) nerespectarea
sau neacordarea certificatelor de garantie pentru lucrarile de prestari de
servicii;
e) utilizarea in
activitatea de service a unor piese sau componente neomologate.
(4) Sanctiunea
complementara prevazuta la alin. (1) lit. c) poate fi aplicata in cazurile in
care se constata:
a) importul cu buna
stiinta al produselor care nu respecta conditiile calitative prescrise sau
declarate ori care sunt periculoase;
b) prestarea de
servicii care pun in pericol viata, sanatatea sau siguranta consumatorilor;
c) punerea in vanzare
a produselor despre care operatorii economici controlati au cunostinta ca sunt
falsificate sau contrafacute ori care au parametrii de securitate neconformi;
d) reconditionarea si/sau
comercializarea de alimente pentru care agentii constatatori au dispus oprirea
definitiva de la comercializare si retragerea din consumul uman;@
e) in cazul in care
operatorul economic nu a sistat livrarile sau nu a retras de la comercializare
ori de la beneficiar produsele pentru care organele abilitate prin lege au
constatat ca sunt periculoase sau ca nu indeplinesc caracteristicile calitative
prescrise ori declarate;
f) impiedicarea sub
orice forma de catre operatorul economic sau de catre angajatii acestuia a
organelor administratiei publice insarcinate cu protectia consumatorilor si
supravegherea calitatii produselor si serviciilor sa isi exercite atributiile
de serviciu referitoare la prevenirea si combaterea faptelor ce pot afecta viata,
sanatatea ori securitatea consumatorilor sau instigarea oricarei alte persoane impotriva
acestor organe;
g) comercializarea
de produse interzise prin reglementarile legale in vigoare;
h) continuarea desfasurarii
activitatii dupa dispunerea masurii de inchidere temporara, fara obtinerea
acordului prevazut la alin. (7);
i) nerespectarea masurilor
dispuse in temeiul art. 55.
(5) In consecinta,
sanctiunea complementara prevazuta la alin. (1) lit. d) va avea acelasi regim,
odata cu sanctiunea aplicata mentionata la alin. (1) lit. a), b) sau c), dupa
caz.
(6) Sanctiunea prevazuta
la alin. (1) lit. d) se aplica de catre autoritatile publice competente care
vor fi instiintate in acest sens.
(7) Aplicarea sanctiunilor
prevazute la alin. (1) lit. a), b) si d) se suspenda numai cu acordul scris al
Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor sau al oficiilor judetene
pentru protectia consumatorilor, dupa remedierea deficientelor care au condus
la aplicarea sanctiunii complementare.
__________
@Litera b) de la
alin. (2) a fost modificata prin art. II pct. 28 din O.U.G. nr. 174/2008.
- Literele g) si h)
de la alin. (2) au fost introduse prin art. II pct. 29 din O.U.G. nr. 174/2008.
- Litera c) de la
alin. (3) a fost abrogata prin art. II pct. 30 din O.U.G. nr. 174/2008.
- Litera d) de la
alin. (4) a fost modificata prin art. II pct. 31 din O.U.G. nr. 174/2008.
Art. 57. - Sanctiunile
propuse pentru a fi aplicate potrivit art. 55 si art. 56 alin. (1) lit. a)-c)
se dispun, direct sau prin delegare, de catre conducatorii autoritatilor
publice prevazute la art. 54, prin ordin sau decizie.
Art. 58. - Sanctiunile
contraventionale complementare dispuse in conditiile art. 55 si 56 se vor
materializa prin aplicarea de sigilii sau alte semne distinctive cu valoare de
sigiliu.
Art. 59. -
Prevederilor art. 51, 55 si 56 nu le sunt aplicabile dispozitiile art. 32 alin.
(3) teza intai din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 60. - (1) In
cazul in care contravenientul nu a achitat amenda in termen de 30 de zile de la
ramanerea definitiva a sanctiunii si nu exista posibilitatea executarii silite,
institutia din care face parte agentul constatator va sesiza instanta de judecata
pe a carei raza teritoriala s-a savarsit contraventia, in vederea inlocuirii
amenzii cu sanctiunea obligarii contravenientului la prestarea unei activitati in
folosul comunitatii, tinandu-se seama de partea din amenda care a fost achitata.@
(2) La primul
termen de judecata, instanta poate acorda contravenientului, la cererea
acestuia, un termen de 30 de zile, in vederea achitarii integrale a amenzii.
(3) In cazul in
care contravenientul nu a achitat amenda in termenul prevazut la alin. (2), instanta
procedeaza la transformarea amenzii in inchisoare contraventionala.
(4) Executarea sanctiunii
inchisorii contraventionale se prescrie in termen de un an de la data ramanerii
definitive a hotararii.
__________
@Alineatul (1) a
fost modificat prin art. XI pct. 28 din Legea nr. 363/2007.
Art. 61. - (1)
Produsele periculoase, falsificate sau contrafacute se confisca de organele
abilitate de lege, la sesizarea agentului constatator, si se distrug sau se
valorifica, dupa caz, conform prevederilor legale.
(2) Veniturile incasate
ilicit de catre operatorii economici, ca urmare a incalcarii prevederilor art.
4, art. 7 lit. a) a 2-a, a 3-a si a 4-a liniuta, art. 7 lit. b) prima si a 2-a
liniuta si ale art. 7 lit. c) prima si a 2-a liniuta, se preiau la bugetul de
stat de organele abilitate ale Ministerului Finantelor Publice.
Art. 62. -
Prevederile prezentei ordonante se completeaza cu dispozitiile Ordonantei
Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002,
cu modificarile si completarile ulterioare, ale Codului penal si ale Codului de
procedura penala.
Art. 63. -
Aplicarea sanctiunilor prevazute in prezenta ordonanta nu inlatura raspunderea
disciplinara a faptuitorilor.
Art. 64. - Dispozitiile
prezentei ordonante se completeaza cu prevederile Codului civil.
Art. 65. -
Prevederile prezentei ordonante nu se aplica:
a) pagubelor
generate de produsele puse in circulatie anterior datei intrarii in vigoare a
acesteia;
b) pagubelor rezultate
din accidentele nucleare.
CAPITOLUL X
Dispozitii finale si
tranzitorii
Art. 66. - Guvernul
va lua masurile necesare pentru organizarea executarii prevederilor prezentei
ordonante, precum si pentru elaborarea de norme metodologice privind:
a) conditiile de
realizare a expertizelor tehnice, in cazul unor vicii ascunse, pe categorii de
produse si servicii;
b) modul de inlocuire,
remediere sau restituire a contravalorii, pentru produsele sau serviciile care
prezinta deficiente;
c) masuri de
prevenire si limitare a prejudicierii consumatorilor, precum si conditiile in
care acestea pot fi luate de catre organele administratiei publice prevazute la
art. 54;
d) continutul si
competenta de aprobare a documentelor care atesta nivelul calitativ al
produselor si serviciilor;
e) informarea si
educarea in domeniul protectiei consumatorilor;
f) conditiile in
care asociatiile de consumatori, constituite potrivit art. 33, pot deveni
parteneri sociali cu drept de reprezentare;@
g) desfasurarea
activitatii consiliilor consultative pentru protectia consumatorilor;
h) Abrogat.@
__________
@Litera f) a fost
modificata prin art. XI pct. 29 din Legea nr. 363/2007.
- Litera h) a fost
abrogata prin art. XI pct. 30 din Legea nr. 363/2007.
Art. 67. - Incepand
cu anul 2001, numarul centrelor de consultanta si informare a consumatorilor
pentru care se acorda sume de la bugetul de stat va fi stabilit prin hotarare a
Guvernului, dupa aprobarea legii bugetului de stat pe anul respectiv, cu incadrarea
in sumele aprobate cu aceasta destinatie.
Art. 68. -
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor aproba sau modifica
criteriile de evaluare si selectare a asociatiilor de consumatori care infiinteaza
sau in cadrul carora functioneaza centre de consultanta si informare a
consumatorilor, precum si modelul de conventie prevazut la art. 40 alin. (1).@
__________
@Articolul a fost
modificat prin art. XI pct. 31 din Legea nr. 363/2007.
Art. 69. - La data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante, Legea nr. 4/1989 privind asigurarea si
controlul calitatii produselor si serviciilor, Hotararea Guvernului nr.
335/1990 privind unele masuri din domeniul asigurarii si controlului calitatii
produselor, lucrarilor de constructii si serviciilor, precum si din cel al
metrologiei, Hotararea Guvernului nr. 545/1991 privind supravegherea calitatii
produselor si serviciilor in scopul prevenirii si combaterii faptelor care pot
afecta viata si sanatatea oamenilor, animalelor ori calitatea mediului inconjurator,
precum si orice alte dispozitii contrare se abroga.
NOTA:
Reproducem mai jos
prevederile art. II alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 58/2000 pentru modificarea
si completarea Ordonantei Guvernului nr. 21/1992 privind protectia
consumatorilor si prevederile art. II din Legea nr. 37/2002 privind aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 58/2000 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, care nu sunt incorporate
in prezenta forma republicata:
- Art. II alin. 2
din Ordonanta Guvernului nr. 58/2000:
"Dispozitiile
actelor normative emise in aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 21/1992 privind
protectia consumatorilor se modifica si se aplica in mod corespunzator."
- Art. II din Legea
nr. 37/2002:
"La data intrarii
in vigoare a prezentei legi, Ordonanta Guvernului nr. 87/2000 privind raspunderea
producatorilor pentru pagubele generate de produsele defectuoase si Ordonanta
Guvernului nr. 88/2000 privind finantarea centrelor de consultanta si informare
a consumatorilor se abroga."
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu