07 octombrie 2011

BCR creeaza confuzie prin dobanzile afisate la depozite

BCR creeaza confuzie prin dobanzile afisate la depozite

BCR a lansat recent un depozit in lei pe 2 ani, la care manipuleaza modul de afisare al dobanzii in materialele de promovare, astfel incat castigul oferit sa para de doua ori mai mare decat la orice alta oferta de pe piata. Exista riscul ca potentialii clienti sa fie indusi in eroare de forma de prezentare a dobanzii, elementul cheie al mesajului de promovare.

Cel mai nou depozit in lei de la BCR se numeste MaxiPlus. El se constituie pe o perioada de 2 ani, iar marele sau avantaj este ca “vei primi o dobanda de 14% la scadenta depozitului”, asa cum se precizeaza pe site-ul bancii si in materialele de promovare distribuite.


Verificand toate celelalte oferte de pe piata, observi ca cele mai bune oferte abia trec de 7%, indiferent de termenul de economisire. Astfel ca la prima vedere, oferta BCR este pur si simplu iesita din comun: e de doua ori mai buna decat cea a competitorilor!

De regula, insa, atunci cand o oferta pare de nerefuzat, clientul trebuie sa caste bine ochii. Si asa este si in cazul de fata. Prin “dobanda de 14% la scadenta depozitului”, specialistii in comunicare de la BCR au vrut sa spuna ca aceasta va fi dobanda incasata de client dupa 2 ani. Prin urmare, rata dobanzii este de 7% pe an, iar dupa 2 ani, devine 14% (7% x 2).

Asa cum se observa, oferta BCR nu mai pare acum atat de mult iesita din comun, ci chiar se incadreaza in tendinta pietei.

Consumatorii pot intelege gresit oferta

Modul in care BCR a ales sa isi promoveze produsul este, insa, periculos pentru consumatori. In conditiile in care toate bancile isi exprima dobanzile la depozite in procente anuale – deoarece aceasta este practica folosita in intreaga lume – un consumator poate fi usor indus in eroare.

El poate confunda “dobanda de 14% la scadenta” cu “rata dobanzii anuala” a depozitului, avand in vedere ca este obisnuit ca dobanda sa se afiseze la depozite, doar in forma anualizata. Din acest punct de vedere, aceasta tactica ar trebui analizata atent de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului, pentru a stabili daca este sau nu o reclama inselatoare.

In plus, metoda poate avea efecte negative asupra intregului sector bancar, deoarece poate slabi increderea si asa precara, de care se bucura institutiile de credit in randul publicului. Mesajul este unul foarte clar: chiar si pentru un simplu depozit, clientii trebuie de-acum inainte sa se deprinda sa citeasca printre randuri.

Dupa ce modul de derulare a contractelor de credite a stranit nemultumiri acute in randul clientilor, acum consumatorii risca sa fie dezamagiti si de produsele de economisire, in cazul in care produsul nu coincide cu asteptarile initiale. Iar pe urma, bancherii se vor mira la seminarii cu prezentari Powerpoint, de ce inca multe persoane tin banii la saltea si vor da vina tot pe consumatori, ca nu sunt suficient de educati!

Scoala de Bani, in fata unei noi provocari

Nu in ultimul rand, lansarea noului concept poate fi o buna ocazie pentru ca BCR sa reinceapa programul educational “Scoala de bani”, unde sa explice cursantilor proaspatul termen financiar, inventat de ei: “dobanda la scadenta”.

Iar ca exemplu ar putea le arate cum se calculeaza dobanda la scadenta pentru toate depozitele la termen ale BCR. Oferta cu dobanda fixa, in noul format, ar fi urmatoarea:
Depozit 1 luna (pana la 20.000 lei) – 0,41%
Depozit 2 luni (pana la 20.000 lei) – 0,87%
Depozit 3 luni (pana la 20.000 lei) – 1,35%.
Restul calculelor le asteptam de la Scoala de Bani.


Sursa: Conso.ro

Niciun comentariu: